Jävla föräldrar!

Öppnade precis aftonbladet och läste om en 24-årig kille som dött av en överdos och hans föräldrar anmälde socialchefen för att socialtjänsten inte tog beslutet om att tvångsvårda honom, utan erbjöd bara öppen vård som det heter. Vården killen blev erbjuden var alltså helt frivillig. För att man ska tvångsvårda någon krävs det väldigt starka skäl.

Socialchefen blev dömd i länsrätten och ska nu betala dagsböter.
Jag tycker att det är helt befängt, hur har föräldrarna mage att anmäla socialchefen när det är deras eget ansvar och misslyckande. Föräldrarna visste inte ens om att killen var drogmissbrukare förens han las in på sjukhus, hur bra föräldrar är man då? Dom kan ju inte ha engagerat sig i killens liv för fem öre och så säger dom att dom är lättade nu när socialchefen är dömd för att det känns som att dom fått upprättelse. Men vem är det som svikit mest? Socialtjänsten eller föräldrarna, Föräldrarna såklart, jävla idioter!! Ojoj det är så synd om dom ojoj, alltid ska det skyllas på någon annan.

Visst är det socialtjänstens ansvar också, men det är lätt att vara efterklok när det handlar om ett så komplext jobb som att bedöma andra människors problematik. Istället för att socialchefen ska bli dömd dagsböter så är det väl mer rimligt att den aktuella kommunen blir anmäld om man nu ska hitta någon att skylla på. När jag börjar arbeta ska jag alltså vara rädd för att fatta beslut därför att jag som privatperson kan bli anmäld.

Socialtjänsten måste hela tiden vara självkritiska och granska vad dom gör. Men det som stör mig i detta är att föräldrarna har misslyckats med sin son och skyller på en myndighet, herregud!!!


Kommentarer
Postat av: karolina



Haller med dig Jonna, men vem finns att klandra egentligen utan sig sjalv? Vem tvingade honom att ta den forsta jointen, eller den forsta linan. Formodligen inte hans foraldrar och inte Socialchefen, det var hans val.

Det jag menar ar att det faktiskt finns foraldrar som har lagt ner bade hjarta och energi till att ge sitt barn en god uppfostran och anda blir de knarkare, pyromaner, mordare etc.



Jag tycker att alla ska sluta klandra varandra och se saker som de kanske verkligen ar... Alla har vi ett val och en chans har i livet.

2009-11-18 @ 14:10:21
Postat av: Anna Israelsson

HÅLLER MED! IDIOTI!

2009-11-18 @ 17:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0